perjantai 12. syyskuuta 2008

Juntit liikenteessä

Liikenne on hermostuttavaa ja vaarallista kävellen, pyöräillen tai autoillen, koska joka paikassa on niin paljon juntteja, tumpeloita ja tampioita. Liikennejuntit voidaan jakaa moottoriajoneuvojuntteihin ja kevyen liikenteen juntteihin. Moottoriajoneuvojuntit voidaan jakaa mopo- ja prätkäjuntteihin, rekka- ja kuorma-autojuntteihin, pakettiautojuntteihin sekä autojuntteihin. Autojuntit taas voidaan jakaa seuraaviin alaryhmiin:

1. Nousukasjuntit
Nousukasjuntit ajavat niin sanotulla urheiluautolla, joita ovat esimerkiksi Porsche ja Lamborghini. Urheiluautot ovat tyhmän näköisiä, eikä autolla ajaminen edes ole lainkaan urheilullista. Urheiluihminen ajaa polkupyörällä tai kävelee. Nousukasjuntti muistaa aina kehuskella, kuinka kovaa hänen autollaan pääsee. Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, että auto kulkee vaikkapa 340 km:n tuntivauhtia, kun korkein sallittu ajonopeus Suomessa on kesäaikaan 120 ja talviaikaan 100. Alfa Romeo on myös nousukasjunttien suosiossa, vaikka se on ihan tavallinen ja halpa auto. Porsche taas on tunnetusti köyhän miehen Ferrari. Säälittävintä on ostaa jonkin tylsän tavismerkin muka urheiluauto, esim. Mazda tai Toyota. Nousukasjuntti on usein nuorehko mies tai keski-ikäinen mies, joka luulee näyttävänsä paljonkin ikäistään nuoremmalta.

1.1 . Audi-juntit
Erityinen nousukasjuntin alalaji on Audi-juntti. Kyseessä on usein keski-iän ja ihannepainonsa ylittänyt mies, joka kuvittelee, että Audi olisi erityisen hieno auto. Ehkä se on ihan hyvä auto mutta kylläkin kovin tylsä eikä lainkaan hieno. Tunnusomaista Audi-juntille on, että hänen on pakko ohittaa edellä ajava, jotta hän pääsisi nopeammin punaisiin valoihin odottelemaan. Audi-juntti ohittelee mielellään moottoritiellä oikean kaistan kautta koukaten, jolloin saadaan erityistä jännitystä liikenteeseen. Jos Audi-juntti näkee hienomman auton kuin itsellään on, hänen on pakko ohittaa, varsinkin, jos kyseistä ajopeliä kuljettaa nainen.

2. Maastoautojuntit eli citymaasturijuntit
Citymaasturit ovat paitsi typerän ja ruman näköisiä myös täysin turhia. Maastoautoa saatetaan tarvita viidakossa tai savannilla mutta ei kaupungissa. Citymaasturi ei ole mikään oikea maastoauto, kuten vaikkapa Jeep, joten sillä ei tekisi savannilla paljon mitään. Citymaasturijuntti on nousukasjuntin lähisukulaislaji. Ehkä tämä olio luulee, että citymaasturi olisi jotenkin hieno tai miehekäs auto. Maastoautojuntti pysäköi yleensä aivan liian lähelle muita autoja esimerkiksi pysäköintihallissa.


3. Romuautojuntit
Romuautolla ajavat usein hapsuviiksiset ammattikoululaiset, koska heillä ei ole varaa ostaa parempaa autoa. Romuautossa on usein virttyneet karvanopat ja kulahtanut Wunderbaum sekä pinttynyt nortinhaju. Romuauto on yleensä likainen, koska se ei pesemällä muutu yhtään kauniimmaksi. Romuautojuntilla on usein pollea asenne ja promilleja veressä, ja kun tähän vielä ynnätään se valitettava tosiseikka, että romuautossa on usein kuluneet renkaat tai talvella kesärenkaat, romuautojuntti saattaa olla vaarallinen. Romuautojuntti harrastaa niin sanottua pillurallia.

4. Köröttelijäjuntit
Köröttelijäjuntin tunnistaa siitä, että hän köröttelee aina alinopeutta – esimerkiksi moottoritiellä 80 km/h - eikä päästä ketään ohitseen. Toiminnan motiivina lienee piheys ja turvallisuushakuisuus. Ihme, ettei köröttelijäjuntti ole keksinyt ottaa käyttöön autoilukypärää.
Köröttelijäjuntti on harmillinen mutta yleensä vaaraton. Kyseessä on usein vanha ukko tai ruma, silmälasipäinen vaalea perheenäiti.

4.1. Manuaalivaihdejuntit
Köröttelijäjunttien ryhmään kuuluu myös manuaalivaihdejuntit. Minkä pirun takia kukaan haluaisi ajaa manuaalivaihteisella autolla, kun automaattivaihteistokin on keksitty? Se on sama kuin pesisi pyykkinsä pulsaaattoripesukoneella ja katsoisi mustavalkoista televisiota. Manuaalivaihteisella ajaminen ei suinkaan ole jokaisen yksityisasia, koska juuri näillä vanhanaikaisilla kapistuksilla ajavat ihmiset tukkivat kaikki risteykset, kun tuppaavat olemaan muutenkin hitaita reagoimaan. varsinkin ruuhka-aikaan, kun vihreä valo palaa noin 20 sekuntia, manuaalijuntit aiheuttavat suurta harmia.

5. Pikkuautojuntit
Pikkuautojuntit ovat järkeviä ja säästäväisiä eli helvetin tylsiä ihmisiä. Pikkuautot puikkelehtivat usein kaistapäisesti kaistalta toiselle näyttämättä vilkkua. Pikkuautot ovat naurettavan näköisiä – autonhan pitää näyttää autolta eikä koppakuoriaiselta tai munuaiselta. Lisäksi niihin ei mahdu normaalikokoinen ihminen istumaan eivätkä ne erotu toisistaan vaikkapa parkkipaikalla.

6. Taksijuntit
Erityisen ikävä autojunttilaji on taksijuntit. Tunnusomaista käytöstä on kaahailu, kiilaaminen ja änkeäminen sekä jalankulkijoiden pelottelu.

Raskaan liikenteen ohjaimissa saattaa olla keskimääräistä huomaavaisempia kuljettajia, mutta sitäkin ikävämpiä ovat juntit, jotka ajavat näitä muutenkin hirviömäisiä kapistuksia. Riippumatta siitä, millainen tyyppi rekkaa, kuorma-autoa tai linja-autoa ajaa, nämä ajoneuvot ovat kerrassaan vastenmielisiä, koska ne vievät paljon tilaa, roiskuttavat kuraa ja kiviä ja saattavat käyttäytyä arvaamattomasti. Niille pitäisikin olla ihan oma tieverkosto erillään henkilöautoliikenteestä.

Kevyen liikenteen junteille on ominaista täydellinen tietämättömyys liikennesäännöistä. Jalankulkijajuntit parveilevat holtittomasti pyörätiellä ja heristävät nyrkkiä pyöräilijöille, jotka ajavat – pyörätiellä. Jalankulkijajuntit tukkivat jalkakäytävän maleksimalla hitaasti leveänä läpitunkemattomana rintamana. Pahimmat jalankulkujuntit ovat turistit espanjankielisistä maista sekä kouluttamattomat suomalaismaatiaiset. Maatiaisiksi lasketaan myös betonilähiössä asustavat ”helsinkiläiset”. Jalankulkujuntit haukkuvat aina autoilijoita mutta kävelevät itse aina päin punaisia ja pomppaavat yllättäen auton eteen pimeästä ilman heijastinta. Tietysti olisi vain autoilijan vika, jos tällainen kamikaze-kävelijä jäisi auton alle. Erityisen ärsyttävä piirre jalankulkujunteissa on heidän tapansa maleksia parkkipaikoilla ja niiden sisään- tai ulosajoväylillä leveänä rintamana, jolla ei ole korvia eikä silmiä.

Polkupyöräjuntit ajavat mukamas fiksusti ja vastuuntuntoisesti autojen seassa, vaikka kaistan ollessa kapea heidän pitäisi mieluummin ajaa jalkakäytävällä. Kapealla kaistalla pyöräilijä tukkii tien autoilta ja hidastaa liikennettä.

Kaupunkiympäristössä pitäisi määrätä kaikille - myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille - pakolliseksi liikennekortin suorittaminen. Ilman sitä ei kenelläkään olisi asiaa kaduille. Tunaroivat autojuntit voisi myös passittaa autokouluun kertausharjoituksiin. Kertyneillä rahoilla voisi kohentaa Suomen surkeassa kunnossa olevaa tieverkkoa.