perjantai 27. helmikuuta 2009

Ällöttävät alapäämainokset

Ymmärrän jotenkuten, että mainoksia pitää olla, koska niistä mediat saavat kovasti kaipaamiaan tuloja. Mainos on kuluttajalle hyödyllinen, kun se kertoo kuluttajaa kiinnostavista uutuuksista. On hyvä tietää, että Alkoon on tullut uusi pinot noir -viini tai että Kenkä-friikissä alkaa ale. Kaljamainokset saattavat joskus olla jopa viihdyttäviä ja hajuvesimainokset tyylikkäitä.

Tietyt mainokset ovat kuitenkin täysin käsittämättömiä banaaliudessaan ja mauttomuudessaan. En ollenkaan ymmärrä, miksi vessapaperia, tamponeita, terveyssiteitä tai vaippoja pitäisi mainostaa, puhumattakaan peräpukamasalvasta. Kaikki tietävät, että kyseisiä kapineita on ollut jo kauan olemassa. Kaikki tietävät, mistä niitä saa ja osaavat arvatenkin käydä kysymässä niitä sopivista paikoista, jos sattuvat tarvitsemaan niitä. Esimerkiksi lääkkeitä saa Suomessa vain apteekista, paskapaperia taas joka kaupasta.

Jos tamponeita välttämättä pitää mainostaa, tehtäköön se vain naistenlehdissä eikä tv:ssä tai kadulla. Vaippoja taas voisi mainostaa vain lapsiperheiden lehdissä, jos niitä välttämättä pitäisi mainostaa. Kun tv:stä tuli pikkuhousunsuojamainos ja minä älähdin harmistuneena, kahdeksanvuotias poika kommentoi: "Kuka tuollaisia muka tarvii?" Tarvitseeko näistä tosiaan tehdä niin iso numero?

Typerien ja ärsyttävien mainosten herättämä raivo vain yltyy, kun sama mainos tulee radiosta joka perkeleen biisin jälkeen tai telkkarista joka jeesuksen mainostauolla. Pliis, armoa! En halua kuulla enkä nähdä! Luovinkaan mainosnikkari ei pysty keksimään järkevää mainosta lääkkeestä ummetukseen tai alapään kutinaan. Ihmeen paljon näitä myös mainostetaan. Voisi luulla, että enemmistöä vaivaa ripuli, ummetus, ilmavaivat, potenssiongelmat, peräaukon kutina, emättimen limakalvojen kuivuminen, yleinen alapään kutina ja ties mikä.

Kuinka tyhminä ihmisiä oikein pidetään? Minä ainakin boikotoin juuri sitä paskapaperimerkkiä, jota mainostetaan ärsyttävästi.